Wednesday 18 September 2013
TEORI INTERAKSIONALIS
PELOPOR : HALLIDAY
* Berkembang dalan Tahun 60an
* Tokoh-tokohnya ialah Bloom (1970), Bowennan (1973),Gromer (1976) dll
* Berpandangan kognitif sahaja tidak boleh menjelaskan penguasaan bahasa – hanya boleh manfsirkan makna yang tidak menjamin dilahirkan dalam bentuk bahasa.
* Kanak-kanak perlu didedahkan kepada interaksi lingguistik bagi menggambarkan bentuk linguistik yang jelas dan tepat
* Mementingkan aktiviti komunikasi.
* Seseorang menghasilkan bahasa apabila memerlukannya.
* Perkembangan bahasa melibatkan proses kognitif & proses interaksi bahasa.
* Melalui interaksi terhasillah ayat penyata & ayat perintah.
* Manusia saling memerlukan pengaruh antara satu dengan lain
* Melibatkan apa sahaja yang bersangkut paut dengan cara hidup satu kumpulan manusia atau masyarakat.
* Manusia dapat bertindak balas secara peka terhadap pengalaman. Dengan ini mereka dapat memperkembangkan kepercayaan mereka terhadap dunia disekeliling mereka.
* Dalam konteks pengajaran, aliran ini berpendapat sekolah ialah satu kumpulan sosial dan pelajar harus mengembangkan kapasiti sosial mereka semaksima mungkin.
* Dalam proses pembelajaran, pelajar harus dapat belajar dalam situasi dan konteks sosial yang sebenar, yang memberi peluang mereka berinteraksi, kemahiran berkomunikasi, bekerjasama, bertanggungjawab dan penuh keyakinan diri.
* Perilaku manusia tidak ditentukan oleh kuasa dalaman dan mereka bebas untuk membuat pilihan. Pengaruh persekitaran tidak berupaya untuk mempengaruhi mereka.
PANDANGAN DALAM P&P
* Sebagai satu alat berinteraksi dan ia melibatkan proses mental dan linguistik
* Mementingkan proses pembentukan hipotesis mengenai undang-undang bahasa dalam p&p
* Seseorang pelajar perlu menggunakan struktur-struktur bahasa yang betul dari segi tatabahasa dan makna
* Guru perlu banyak memberi latihan kepada murid
* Menganggap penyampaian makna (semantik) penting namun struktur bahasa perlu berjalan serentak
* Ini membantu murid menggunakan sistem bahasa yang dipelajari dengan betul
PRINSIP P&P INTERAKSIONALIS
* Penyampaian makna bermakna dalam komunikasi
* Pembelajaran bahasa merupakan proses mental dan linguistik
* P&P perlu penumpuan terhadap aktiviti yang bermakna
KELEBIHAN TEORI INTERAKSIONALIS
* Merupakan interaksi sosial harian.
* Individu berinteraksi dengan individu yang lain untuk mencapai motif dan sesuatu tujuan atau matlamat.
* Banyak menggunakan simbol seperti warna, lampu, isyarat, gerak geri, lambang dan sebagainya dalam proses mencipta hubungan sosial.
* Komunikasi dan cara hidup manusia mempunyai simboliknya yang tersendiri yang sangat penting dan saling difahami oleh setiap individu sosial.
KELEMAHAN TEORI INTERAKSIONALIS
* Teori ini tidak melihat kehidupan sosial secara menyeluruh.
* Walau bagaimanapun, teori interaksionalisme ini hanyalah salah satu daripada perspektif tentang pemahaman dan pemikiran tentang dunia sosial.
* Perbezaan pemahaman tentang dunia sosial ini menunjukkan hubungan antara manusia dengan masyarakat adalah tidak terbatas.
* Oleh itu, sebarang pendekatan sosiologi cuma boleh memberikan sebahagian huraian tentang manusia dan masyarakat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment