CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 18 September 2013

TEORI INTERAKSIONALIS


PELOPOR : HALLIDAY

*      Berkembang dalan Tahun 60an
*      Tokoh-tokohnya ialah Bloom (1970), Bowennan (1973),Gromer (1976) dll
*      Berpandangan kognitif sahaja tidak boleh menjelaskan penguasaan bahasa – hanya boleh manfsirkan makna yang tidak menjamin dilahirkan dalam bentuk bahasa.
*      Kanak-kanak perlu didedahkan kepada interaksi lingguistik bagi menggambarkan bentuk linguistik yang jelas dan tepat
*      Mementingkan aktiviti komunikasi.
*      Seseorang menghasilkan bahasa apabila memerlukannya.
*      Perkembangan bahasa melibatkan proses kognitif & proses interaksi bahasa.
*      Melalui interaksi terhasillah ayat penyata & ayat perintah.
*      Manusia saling memerlukan pengaruh antara satu dengan lain
*      Melibatkan apa sahaja yang bersangkut paut dengan cara hidup satu kumpulan manusia atau masyarakat.
*      Manusia dapat bertindak balas secara peka terhadap pengalaman. Dengan ini mereka dapat memperkembangkan kepercayaan mereka terhadap dunia disekeliling mereka.
*      Dalam konteks pengajaran, aliran ini berpendapat sekolah ialah satu kumpulan sosial dan pelajar harus mengembangkan kapasiti sosial mereka semaksima mungkin.
*      Dalam proses pembelajaran, pelajar harus dapat belajar dalam situasi dan konteks sosial yang sebenar, yang memberi peluang mereka berinteraksi, kemahiran berkomunikasi, bekerjasama, bertanggungjawab dan penuh keyakinan diri.
*      Perilaku manusia tidak ditentukan oleh kuasa dalaman dan mereka bebas untuk membuat pilihan. Pengaruh persekitaran tidak berupaya untuk mempengaruhi mereka.

PANDANGAN DALAM P&P
*      Sebagai satu alat berinteraksi dan ia melibatkan proses mental dan linguistik
*      Mementingkan proses pembentukan hipotesis mengenai undang-undang bahasa dalam p&p
*      Seseorang pelajar perlu menggunakan struktur-struktur bahasa yang betul dari segi tatabahasa dan makna
*      Guru perlu banyak memberi latihan kepada murid
*      Menganggap penyampaian makna (semantik) penting namun struktur bahasa perlu berjalan serentak
*      Ini membantu murid menggunakan sistem bahasa yang dipelajari dengan betul

PRINSIP P&P INTERAKSIONALIS
*      Penyampaian makna bermakna dalam komunikasi
*      Pembelajaran bahasa merupakan proses mental dan linguistik
*      P&P perlu penumpuan terhadap aktiviti yang bermakna

KELEBIHAN TEORI INTERAKSIONALIS
*      Merupakan interaksi sosial harian.
*      Individu berinteraksi dengan individu yang lain untuk mencapai motif dan sesuatu tujuan atau matlamat.
*      Banyak menggunakan simbol seperti warna, lampu, isyarat, gerak geri, lambang dan sebagainya dalam proses mencipta hubungan sosial.
*      Komunikasi dan cara hidup manusia mempunyai simboliknya yang tersendiri yang sangat penting dan saling difahami oleh setiap individu sosial.


KELEMAHAN TEORI INTERAKSIONALIS
*      Teori ini tidak melihat kehidupan sosial secara menyeluruh.
*      Walau bagaimanapun, teori interaksionalisme ini hanyalah salah satu daripada perspektif tentang pemahaman dan pemikiran tentang dunia sosial.
*      Perbezaan pemahaman tentang dunia sosial ini menunjukkan hubungan antara manusia dengan masyarakat adalah tidak terbatas.
*      Oleh itu, sebarang pendekatan sosiologi cuma boleh memberikan sebahagian huraian tentang manusia dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment