CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 18 September 2013

TEORI MENTALIS


PELOPOR :  CHOMSKY
*      Memperkenalkan analisis bahasa Transformasi generatif (Chomsky)
*      Mendokong istilah generatif, kreatif, eksplisit, kegramatisan dan transformasi
*      Berandaian teori kod kognitif bahawa P&P bahasa sebagai satu proses kognitif
*      Teori mentalis berpendapat bahawa pemerolehan bahasa sebagai proses pemikiran yang melibatkan aktiviti mental.
*      Menurut teori ini, bahasa ialah aktiviti mental yang merupakan kebolehan semulajadi manusia.
*      N.Chomsky, salah seorang pelopor teori ini berpendapat bahawa manusia dilahirkan bersama Peranti Pemerolehan Bahasa (Language Acquisation Device) atau LAD.
*      Alat ini membolehkan manusia mempunyai kebolehan semulajadi untuk menguasai bahasa.
*      Bagi menguatkan teorinya tentang LAD, Chomsky memberikan empat kenyataan iaitu;
*      proses pemerolehan bahasa semua kanak-kanak boleh dikatakan sama.
*      proses pemerolehan bahasa ini tidak ada kaitannya dengan kecerdasan (anak yang IQ-nya rendah juga juga memperoleh bahasa pada masa dan cara yang hampir sama ).
*      proses pemerolehan bahasa tidak pula dipengaruhi oleh motivasi atau emosi kanak-kanak.
*      tatabahasa yang dihasilkan oleh semua kanak-kanak boleh dikatakan sama.
*      Golongan mentalis berpendapat bahawa seseorang kanak-kanak menggunakan keupayaan sedia ada pada mereka untuk merumus dan membentuk ayat mengikut sistem bahasa yang mereka peroleh.
*      Manakala prestasi ialah aspek penggunaan bahasa oleh penutur berdasarkan kecekapan bahasa manusia.
*      Oleh hal yang demikian, teori ini mengutamakan proses berfikir berbanding dengan perlakuan manusia.


CIRI TATABAHASA
*      Terdiri daripada rumus-rumus yang berurutan dan teratur
*      Menghuraikan bagaimana bahasa boleh dihasilkan dan difahami
*      Menganalisis fonologi, morfologi dan sintaksis

HUBUNGAN TEORI MENTALIS DALAM P&P
*      Ada dua perkara penting dalam penguasaan bahasa kecekapan dan prestasi
*      Prinsip: undang-undang bahasa ditekankan
*      Tulisan dan bacaan diutamakan
*      Pendekatan Analisis
*      Kaedah: kod-kognitif
*      Teknik:  hafalan

No comments:

Post a Comment